1.2.2.1/19/A/001 IKT un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un produktivitātes apmācību projekts 2
IKT un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un
produktivitātes apmācību projekta 2 ietvaros lasiet par
Industrijas 4.0 un mācību procesu pārvērtēšanu straujās
tehnoloģiju attīstības ietekmes rezultātā.
Cienījamie kolēģi,
Mūsdienu telekomunikāciju un IT tehnoloģiju vide attīstās eksponenciāli, kur, neapgūstot kādu jauninājumu, rodas risks kļūt par dinozauru pavisam īsā laika sprīdī. Vienīgais šī riska mazināšanas līdzeklis ir pastāvīga un sistemātiska mācīšanās. Tieksmei apgūt jauninājumus mūsu industrijā ir pastāvīgi jābūt ikdienas darbu plānos.
Eiropas struktūrfondu finansētais “IKT un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un produktivitātes apmācību projekts 2” ir veiksmīgi palīdzējis vairākiem mūsu uzņēmumiem darbinieku kvalifikācijas celšanā. Aicinu Jūs iepazīties ar nosacījumiem un interesēties par apmācību iespējām, kuras var tikt realizētas šī projekta ietvaros.
Ražīgus mācību procesus vēlot,
Pēteris Šmidre
Latvijas Telekomunikāciju asociācijas prezidents
“ Civilizācija attīstās, pateicoties tādu procesu kvantumu palielinājumam, kuru mēs varam veikt, nedomājot par to. ”
Alfrēds Norts Vaitheds
Ceturtā industriālā revolūcija (Industry 4.0) ietver jaunu pieeju ražošanai, kuras pamatā ir masveida informācijas tehnoloģiju ieviešana rūpniecībā, liela mēroga biznesa procesu automatizācija un mākslīgā intelekta izplatība. Ceturtās industriālās revolūcijas priekšrocības ir nepārprotamas: palielināta produktivitāte, lielāka darbinieku drošība, samazinot darba vietas bīstamos darba apstākļos, palielināta konkurētspēja, revolucionāri jauni produkti un daudz kas cits. “Pasaule atrodas krustcelēs. Sociālās un politiskās sistēmas, kas miljoniem cilvēku ir izvilkušas no nabadzības un virzījušas mūsu valsts un globālo politiku pusgadsimtu, tagad darbojas pret mums.” Ar šo satraucošo paziņojumu sākas grāmata “Ceturtās industriālās revolūcijas tehnoloģijas”, ko sarakstījis Davosas Pasaules ekonomikas foruma dibinātājs un pastāvīgais prezidents Klauss Švābs. 2016. gadā viņš masveida lietošanā ieviesa terminu “Industry 4.0” (tas parādījās 2011. gadā Vācijā un apzīmēja “viedo” rūpnīcu tehnoloģiju), kas kļuvis par sinonīmu Ceturtajai industriālajai revolūcijai.
Industrija 4.0 attiecas uz jaunu industriālās revolūcijas posmu, kas lielā mērā koncentrējas uz savienojamību, automatizāciju, mašīnmācīšanos un reāllaika datiem. Tas palīdz ražotājiem risināt pašreizējās problēmas, kļūstot elastīgākiem un vieglāk reaģējot uz izmaiņām tirgū. Tas var palielināt inovāciju ātrumu un ir ļoti orientēts uz patērētājiem, kā rezultātā ražošanas procesi notiek ātrāk.
Industrijas 4.0 jēdziens tiek plaši izmantots visā Eiropā, it īpaši Vācijas ražošanas nozarē. Amerikas Savienotajās Valstīs un angļu valodā runājošajā pasaulē daži komentētāji lieto arī jēdzienus ”lietu internets“ (internet of things), ”visa internets“ (internet of everything) vai ”rūpnieciskais internets“ (industrial internet).
Termins industrija 4.0 attiecas uz turpmāko attīstības posmu visa ražošanas ķēdē iesaistītā vērtību ķēdes procesa organizēšanā un vadībā. Vēl viens šī procesa termins ir ”ceturtā rūpnieciskā revolūcija”.
Ar katru ražošanas revolūciju ir nepieciešams mazāk un mazāk darba roku un vairāk un vairāk zināšanu
1760 – 1840
Pāreja no roku ražošanas metodēm uz mašīnām, izmantojot tvaika un ūdens enerģiju. Tekstilizstrādājumu ražošana ir pirmā, kas pieņēma izmaiņas. Stipras vidusšķiras parādīšanas.
1871 – 1914
Dzelzceļš, telegrāfs, elektrība. Lielas ekonomiskās izaugsmes periods ar produktivitātes pieaugumu, kas izraisīja arī bezdarba pieaugumu, jo daudzus rūpnīcas strādniekus nomainīja mašīnas.
20. gadsimta otrā puse, 21. gadsimta sākums
Jaunas, progresīvas ciparu tehnoloģijas. Datori, superdatori un to plaša izmantošana, kā arī jaunas komunikācijas tehnoloģijas. Tehnika sāka samazināt cilvēka darba nepieciešamību.
2011 – …
Ražošanas datorizācija, produktu pielāgošana ļoti elastīgas masveida ražošanas apstākļos. Optimizācija, paškonfigurācija, pašdiagnostika, cilvēku atbalsts arvien sarežģītāka darba apstākļos.
Datu pārvaldes prasmes:
Formulēt vajadzības, spēja meklēt informāciju un veidot saturu. Spriest par avota un tā satura atbilstību. Kritiskā domāšana.
Komunikācija un sadarbība:
Digitālo tehnoloģiju izmantošana, apzinoties kultūras un paaudžu daudzveidību. Emocionālais intelekts. Spēja veidot ilgtspējīgu digitālo identitāti un reputāciju.
Digitāla satura veidošana:
Prasme izveidot unikālo digitālo saturu, ņemot vērā juridiskos, licenču, autortiesību un citus noteikumus. Prasme dot saprotamas instrukcijas datorsistēmai.
Drošība:
Ierīču, saturu, personas datu un privātumu aizsardzība digitālajā vidē. GDPR. Saprašana par tehnoloģijas ietekmi uz sociālo, labklājības un iekļaušanas aspektiem. Izpratne par digitālo tehnoloģiju ietekmi uz vidi un to izmantošanu.
Problēmu risināšana:
Prasme identificēt vajadzības un problēmas, kā arī spēja risināt konceptuālas problēmas un problēmu situācijas digitālajā vidē. Digitālo rīku izmantošana procesu un produktu inovācijai. Sekošana digitālajai evolūcijai, jauno un ar augstu potenciālu tehnoloģiju identificēšana.
Tie, kas māk sarežģītas lietas padarīt par vienkāršākām, vienmēr būs pieprasīti 4.0 paradigmā. Acīmredzami tam ir nepieciešamas jaunas kompetences, kuras ir nepieciešams pastāvīgi pilnveidot.
Nepieciešamība apgūt principiāli jaunas kompetences novedīs pie novecotas mācību sistēmas (no 1. un 2. industriālās revolūcijas laikiem) pārskatīšanas vērtību līmenī: kritiska domāšana, emocionālais intelekts, iekļaujošas un ilgtspējīgas stratēģijas.
Digitālas stratēģijas pamatprincipi Attīstošs un mainīgs process
Informācijas tehnoloģiju nozarei acīmredzamu iemeslu dēļ visos tās attīstības posmos, protams, bija nepieciešama pastāvīga mācīšanās. Taču Industrija 4.0 šo pieprasījumu ir ne tikai nostiprinājusi, bet arī pārvērtusi to par stūrakmeni. Ļoti drīz, ja ne jau tagad, mums būs nepieciešama principiāli jauna pieeja problēmu risināšanai. Mākslīgie neironu tīkli, kas, kā zināms, arī mācās (Machine Learning), jau spēj atrisināt biedējoši sarežģītus uzdevumus, darbojoties ar tādu datu masīvu, kādu pirms 10 gadiem retais varēja iedomāties. Pie tam, lauvas tiesa no šīs apmācības ir pilnīgi automatizēta. 5G pārklājums pavērs durvis jaunam laikmetam, par kuru mēs vēl daudz nezinām. Tam nepieciešama ne tikai izglītība, bet arī mācīšanās stratēģijas izveide, un nav pārsteidzoši, ka drīzumā korporatīvajā kultūrā redzēsim arvien vairāk Learning and Development viceprezidentu vakances. Viena stratēģija varētu būt iekšējās mācīšanās veidošana, taču, lai tā būtu aktuāla, nepieciešams savlaicīgi gūt izpratni par izmaiņām, kā arī apgūt jaunus mācīšanās principus.
Šobrīd vairāk nekā jebkad agrāk ir jāatrod vieta mācībām, kas ir aktuālas globālajām pārmaiņām, kas drīzumā skars ikvienu no mums.
SIA “Mercuri International”
SIA “Baltijas datoru akadēmija”
SIA “BSM Konsultanti”
Biedrība “Latvijas Datortehnoloģiju asociācija” ir uzsākusi nodarbināto apmācību 2.kārtas projekta “IKT un saistīto nozaru tehnoloģisko inovāciju un produktivitātes apmācību projekts 2” (projekts Nr. 1.2.2.1/19/A/001), programmas 1.2.2.1. Atbalsts nodarbināto apmācībām ietvaros.
Projekts tiek īstenots no 2020.gada 13.jūnija līdz 2023.gada 31.decembrim.
Projekta mērķa grupa – komersanti.
ERAF atbalsta intensitāte:
Lielajiem komersantiem: 30-50%
Vidējiem komersantiem: 60%
Mazajiem komersantiem: 70%
Projekta sākotnējās kopējās attiecināmās izmaksas ir EUR 1 200 000, no tām plānotais ERAF atbalsts – EUR 540 000. Projekta īstenošanā plānots iesaistīt vismaz 32 komersantus un 402 šajos komersantos nodarbinātās personas.
Projekta mērķis ir IKT un saistīto nozaru komersantiem nodrošināt atbalstu nodarbināto prasmju pilnveidošanai, lai komersantos sekmētu tehnoloģisko inovāciju ieviešanu un darbaspēka produktivitātes paaugstināšanu.
Kontaktinformācija:
apmacibas@itnet.lv
Pieteikšanās jaunām apmācībām projektā ir atvērta visu projekta norises laiku.
Lūdzam pieteikties, sūtot informācijas pieprasījumu uz e-pastu apmacibas@itnet.lv
Piesakoties apmācību kursiem vai speciālistu konsultācijām, uzņēmumiem papildus atbalsta pieteikumam ir jāaizpilda un jāiesniedz Digitālā brieduma tests https://www.gudralatvija.lv/